ارتقای کیفیت آموزشی و عدالت تربیتی در اولویت است

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، با اشاره به اهمیت ارتقای جایگاه آموزشی ایران در سطح جهانی، گفت: اولویت ما در آموزش و پرورش، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مدارس، اجرای طرح‌های کیفیت‌بخشی برای دانش‌آموزان و تقویت همکاری دستگاه‌های استان است.

به گزارش پایگاه خبری فاخر 24،سومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان با حضور استاندار زنجان و مسئولان استانی در سالن جلسات اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد.

ذبیح‌الله تاراسی، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، با اشاره به اهمیت ارتقای جایگاه آموزشی ایران در سطح جهانی، اظهار داشت: اولویت ما در آموزش و پرورش، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مدارس، اجرای طرح‌های کیفیت‌بخشی برای دانش‌آموزان و تقویت همکاری دستگاه‌های استان است.

تاراسی با تأکید بر نقش شورای آموزش و پرورش به عنوان قلب تحولات آموزشی، تصمیم‌گیری جمعی برای حل چالش‌های این حوزه را ضروری دانست.

وی همچنین به لازم‌الاجرا بودن سند تحول بنیادین برای تمامی دستگاه‌های دولتی اشاره کرد و خواستار حمایت دولت و مجلس از اجرای این سند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در ادامه به طرح «حامی» به عنوان یکی از برنامه‌های کیفیت‌بخشی در مقطع ابتدایی اشاره کرد و افزود: این طرح حمایتی آموزشی برای دانش‌آموزانی است که عملکرد تحصیلی آن‌ها نیازمند تلاش بیشتر است. هدف ما از اجرای این طرح، تقویت محیط مثبت یادگیری، ارائه خدمات حمایتی رایگان و طراحی آموزش‌های شخصی‌سازی شده برای دانش‌آموزان است.

تاراسی با اشاره به نتایج مثبت اجرای طرح حامی در نوبت اول، گفت: تعداد دانش‌آموزان نیازمند توجه بیشتر از ۱۲۴۰۵ نفر در نوبت اول به ۴۴۲۴ نفر در نوبت دوم کاهش یافته است. این نشان می‌دهد که مداخلات ما مؤثر بوده و هر چه بیشتر روی آموزش‌های مکمل و این برنامه وقت بگذاریم، تعداد دانش‌آموزانی که می‌توانند به چرخه آموزش برگردند و امیدوارتر شوند، بیشتر خواهد بود.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری کلاس‌های حمایتی به مدت ۸ هفته آموزشی در تابستان برای دانش‌آموزان نیازمند تلاش بیشتر خبر داد.

اجرای طرح‌های حامی و توانا، گامی برای ارتقای رتبه کنکور استان

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، با تأکید بر اهمیت ارتقای جایگاه آموزشی استان در سطح کشور، از اجرای طرح‌های «حامی» و «توانا» به عنوان دو برنامه کلیدی در این راستا خبر داد.

تاراسی با اشاره به نیاز ۳ میلیارد تومانی اعتبار برای اجرای نوبت دوم طرح حامی و یک و نیم میلیارد تومان برای دوره تابستان، اظهار داشت: هدف اصلی ما از اجرای این طرح‌ها، جلوگیری از بازماندگی دانش‌آموزان از تحصیل و ارتقای کیفیت آموزشی در مقطع ابتدایی است.

وی با بیان اینکه طرح توانا با رویکرد اصلاح روش‌های آموزش و تحول در محیط‌های یادگیری در حال اجراست، افزود: توسعه و تقویت شیوه‌های یادگیری فعال، مشارکتی و گروهی، شکل‌گیری اجتماعات یادگیری معلمان و ایجاد محیطی شاداب و انگیزه‌بخش برای دانش‌آموزان از اهداف اصلی این طرح است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به نتایج آزمون‌های خرداد ۱۴۰۳، گفت: متوسط نمره پایه‌های مختلف دوره اول متوسطه حدود ۱۵ است، اما در دوره دوم متوسطه، رتبه استان در رشته‌های انسانی، ریاضی و تجربی به ترتیب ۱۲، ۱۰ و ۱۱ کشوری است.

تاراسی با ابراز نگرانی از رتبه ۲۷ استان در پذیرفته‌شدگان رشته‌های با آزمون و صرفاً با سوابق تحصیلی، تصریح کرد: درصد قبولی در آزمون‌های سراسری در شهرستان‌های ایجرود و ماه‌نشان پایین است که این موضوع با بازماندگی از تحصیل در این مناطق رابطه مستقیم دارد.

وی با تأکید بر لزوم توجه ویژه به ارتقای وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در این شهرستان‌ها، از تشکیل کارگروه‌های ویژه برای کمیته مدرسی و کمیته کیفیت‌بخشی در استان و مناطق خبر داد.

تاراسی با اشاره به تحلیل نتایج امتحانات نهایی و شناسایی دروس هدف، از برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی برای مدیران و مشاوران مدارس و دبیران به منظور ارائه مشاوره‌های مناسب به دانش‌آموزان خبر داد.

تشکیل کمیته مدرسین کنکور و تولید محتوای الکترونیکی، راهکارهایی برای ارتقای عدالت آموزشی

ذبیح‌الله تاراسی، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، در ادامه سخنان خود با تأکید بر لزوم تقویت مدارس خاص، شبانه‌روزی و عادی در سطح شهرستان‌ها، از تشکیل کمیته مدرسین کنکور به عنوان یکی از برنامه‌های آتی این سازمان خبر داد.

در ادامه فرحناز فتحی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، با تأکید بر اهمیت آموزش و پرورش به عنوان دغدغه اول نظام و دولت، از اجرای طرح‌های “حامی” و “توانا” به عنوان راهکارهایی برای ارتقای کیفیت آموزش و کاهش بازماندگی از تحصیل در استان خبر دادند.

فتحی با اشاره به اینکه ریاضی، علوم و سواد خواندن برای پایه چهارم ابتدایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، اظهار داشت: متأسفانه دانش‌آموزان در این سه درس با مشکلاتی مواجه هستند و احساس تعلق آن‌ها به مدرسه پایین است. طرح‌های “حامی” و “توانا” در راستای تقویت این مسائل و برطرف کردن این مشکلات اجرا می‌شوند.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها با هدف ارتقای جایگاه واقعی ایران در جامعه جهانی و تقویت روحیه مشارکت و احساس تعلق دانش‌آموزان به مدرسه و ایران اجرا می‌شوند، افزود: توانمندسازی نیروی انسانی و ارتقای توانمندی‌های علمی معلمان و رویکردهای جدید آن‌ها در اصلاح روش‌های تدریس، از دیگر اهداف این طرح‌ها است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با تأکید بر اینکه با توانمندسازی معلمان و تغییر نوع تدریس در کلاس‌ها، دانش‌آموزان جذب می‌شوند و گریز از مدرسه کاهش می‌یابد، تصریح کرد: ما در طرح “توانا” به دنبال تغییر نگاه معلمان به نسل جدید و آموزش آن‌ها با روش‌های نوین هستیم.

فتحی با اشاره به ایثارگری معلمان در روزهای تعطیل و آموزش ۳۹ هزار دانش‌آموز، از نیاز به حمایت مالی برای اجرای طرح‌ها و مهیا کردن امکانات برای دانش‌آموزان خبر داد.

وی در پایان با ابراز نگرانی از خروج حتی یک دانش‌آموز از آموزش و پرورش و عدم اعتماد به این نهاد، تأکید کرد: دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص آموزش و پرورش نشان می‌دهد که این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید از سطح ابتدایی به آن توجه شود.

تاراسی با اشاره به اینکه هدف از تشکیل این کمیته، خودباوری معلمان و استفاده از ظرفیت‌های بومی برای تدریس و آمادگی کنکور است، اظهار داشت: با این اقدام، نیازی به دعوت مدرسین از تهران نخواهیم داشت.

وی همچنین با بیان اینکه امکان اعزام معلمان باکیفیت به مناطق محروم وجود ندارد، افزود: با تهیه محتوای آموزشی ویژه و تدریس توسط معلمان برجسته، می‌توان عدالت آموزشی را در این مناطق برقرار کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با درخواست از شورای آموزش و پرورش برای حمایت از کودکان نیازمند و بازمانده از تحصیل، تصریح کرد: این کودکان در مناطق حاشیه‌نشین، در معرض خطر تبدیل شدن به کودکان کار قرار دارند.

تاراسی با تأکید بر نیاز مالی و معنوی برای کاهش بازماندگی از تحصیل و افت تحصیلی، از معاونت‌های مرتبط با استانداری، اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی، دادگستری، فرمانداری‌ها، اداره تعاون و کار، شورای شهر و اتاق بازرگانی برای حمایت از این کودکان درخواست کمک کرد.

 

وی همچنین از مهندسین استانی درخواست کرد تا ردیف اعتباری ویژه‌ای برای تجهیز استودیوی تولید محتوای الکترونیکی در سطح شهرستان و استان در نظر بگیرد.

 

تاراسی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به مساعدت مالی اداره کل امور اجتماعی فرهنگی اسلامی و شوراهای استانداری و شوراهای اسلامی برای ارتقای پوشش تحصیلی، تأکید کرد: این اعتبارات باید خارج از اعتبارات مصوب آموزش و پرورش باشد.

تمرکز بر ساماندهی کودکان کار و بازگرداندن آنها به تحصیل

مریم کرمی، مدیرکل بهزیستی استان زنجان،نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت ساماندهی کودکان کار در استان، اعلام کرد که بهزیستی دارای مرکزی برای این منظور است. وی تاکید کرد که یکی از مهم‌ترین اقدامات این مرکز، بازگرداندن کودکان کار به تحصیل است.

کرمی افزود: در آمار موارد شناسایی شده، تعداد اندکی از کودکان در حال حاضر بازمانده از تحصیل هستند. در صورت شناسایی موارد جدید، بهزیستی وظیفه دارد حمایت‌های مالی و مددکاری لازم را برای بازگشت این کودکان به تحصیل ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *