از هوش مصنوعی در کلاس درس تا رفع شکاف کنکور

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان از برنامه‌های آتی این مجموعه برای به‌کارگیری فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی در فرآیند یاددهی-یادگیری و همچنین راهکارهای ارتقای جایگاه استان در کنکور سراسری پرده برداشت.

به گزارش پایگاه خبری فاخر 24،ذبیح‌الله تاراسی، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن قدردانی از نقش بی‌بدیل اصحاب رسانه در تعالی فرهنگی، اجتماعی و آموزشی کشور، آنان را در خط مقدم جریان اطلاع‌رسانی و شرکای راهبردی آموزش و پرورش در مسیر تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری دانست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، نقدهای منصفانه خبرنگاران را عاملی برای پاسخگو شدن مسئولین و روایت‌های امیدبخش آنان را موجب همراهی بیشتر جامعه خواند.

نهضت مدرسه‌سازی و توسعه متوازن فضاهای آموزشی

تاراسی در ادامه به برنامه‌های آتی آموزش و پرورش استان اشاره کرد و یکی از دغدغه‌های اصلی ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش را عدالت و کیفیت آموزشی دانست.

وی تصریح کرد: عدالت آموزشی اساس توسعه انسانی پایدار است و تحقق آن بدون توسعه متوازن در فضاهای آموزشی امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به شکل‌گیری نهضت مدرسه‌سازی و بسیج ظرفیت‌های مردمی و دولتی در استان زنجان، افزود: نهضت مدرسه‌سازی صرفاً ساخت یک چارچوب و دیوار و سقف نیست؛ بلکه هدف، ایجاد یک محیط امن، استاندارد، زیبا و مجهز برای دانش‌آموزان است.

تاراسی ابراز امیدواری کرد: مدارس ایران نیز همچون مدارس پیشرفته جهان، به گل سرسبد ساختمان‌های شهر و کشور تبدیل شوند. هدف نهایی آموزش و پرورش این است که هیچ دانش‌آموزی در هیچ نقطه‌ای از استان از حق آموزش با کیفیت محروم نماند و یکی از ابعاد این آموزش با کیفیت، به فضای آموزشی استاندارد باز می‌گردد.

بازنگری در رویکردهای یادگیری و توانمندسازی معلمان

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان به بازنگری در رویکردهای آموزشی در کنار توسعه زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: امروز با جرأت می‌توانم بگویم که مجموعه آموزش و پرورش صرفاً به سمت انتقال محفوظات نمی‌رود و به سمت یادگیری فعال، مسئله‌محور و مهارت‌آفرینی برای دانش‌آموزان گام برمی‌دارد.

وی در این رویکرد، معلم را تسهیل‌گر یادگیری و دانش‌آموز را جوینده فعال دانش معرفی کرد.

تاراسی با تأکید بر اینکه تغییر این رویکرد نیازمند زمان است، از جدیت آموزش و پرورش در پیگیری توانمندسازی حرفه‌ای معلمان خبر داد. به کارگیری فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی و تشکیل اجتماعات یادگیری در حوزه‌های ابتدایی و متوسطه نیز از دیگر اقدامات در دست پیگیری است که زمینه اشتراک‌گذاری تجربیات و خلاقیت‌های معلمان را فراهم می‌کند.

آمادگی کامل برای آغاز سال تحصیلی باشکوه

تاراسی در بخش دیگری از سخنان خود به “پروژه مهر” و بازگشایی مدارس اشاره کرد و آن را یکی از مهمترین مأموریت‌های سازمانی آموزش و پرورش دانست.

وی تأکید کرد: با اقدامات هماهنگ و هدفمند، تمامی مدارس برای شروع سال تحصیلی جدید آماده خواهند شد. این اقدامات شامل بهسازی فضاهای آموزشی، ساماندهی نیروی انسانی، تأمین وسایل کمک آموزشی، ایمنی و بهداشت مدارس و سایر موارد ضروری است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: در اول مهر ماه امسال، ان‌شاءالله آماده پذیرش همه دانش‌آموزان هستیم؛ به طوری که هیچ کلاسی بدون معلم و هیچ مدرسه‌ای بدون تجهیزات ضروری در سطح استان نخواهیم داشت و دانش‌آموزان نیز همراه با برنامه‌های آموزشی و پرورشی،درماه را آغاز خواهند کرد.

چالش کمبود فضای آموزشی با مشارکت خیرین و طرح‌های توسعه‌ای مرتفع می‌شود

وی با اشاره به اهمیت فراهم‌سازی محیطی شاد و بدون دغدغه برای دانش‌آموزان، به چالش‌های موجود در زمینه فضاهای آموزشی اشاره کرد و راهکارهای برون‌رفت از این مشکلات را تشریح نمود.

تراکم دانش‌آموزی و عقب‌ماندگی فضاهای آموزشی

تاراسی به موضوع تراکم دانش‌آموزی در مدارس اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی کمبود فضا،عدم پیش‌بینی سرانه‌های آموزشی در کنار پروژه‌های مسکن مهر و شهرک‌سازی در سال‌های گذشته است.

با این حال، مدیرکل آموزش و پرورش استان ابراز امیدواری کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در تعامل با مجموعه حاکمیت، مردم و خیرین مدرسه‌ساز، و همچنین نشست‌های برگزار شده با مسئولین، خیرین و صنایع، مشکل کمبود فضا در سال‌های آینده برطرف گردد.

وی همچنین به جلسات مستمر استانداری در خصوص شهرک‌های اقماری و مدرسه سازی اشاره کرد و افزود: این امر نشان‌دهنده جدیت مسئولین در این زمینه است.

اجرای طرح نماد برای غربالگری و حمایت از دانش‌آموزان

تاراسی به طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) اشاره کرد و توضیح داد: این طرح با هدف شناسایی و حمایت از دانش‌آموزانی که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، اجرا می‌شود.

وی همچنین از تدارک مهارت‌هایی برای دانش‌آموزان، معلمان و مدیران در زمینه شناخت و مقابله با آسیب‌های اجتماعی خبر داد.

تلاش برای افزایش جذب معلم و نوسازی مدارس

وی از رایزنی‌های انجام شده با وزارتخانه برای افزایش ظرفیت جذب دانشگاه فرهنگیان و همچنین جذب ماده ۲۸ خبر داد و ابراز امیدواری کرد: این روند ادامه یافته و تراز جذب و بازنشستگی در سال‌های آینده متعادل شود.

در خصوص نوسازی و بهسازی مدارس نیز، تاراسی اعلام کرد: این طرح با مشارکت نوسازی، خیرین و گروه‌های جهادی به صورت سالانه انجام می‌شود.

وی گفت: امسال نزدیک به ۲۰۰ کلاس درس در طرح شهید عجمیان مورد بازسازی قرار خواهد گرفت و بهسازی محیط های مدار خواهد شد.

وی همچنین به اختصاص مبلغی در حدود سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای تهیه رنگ و مصالح اولیه اشاره کرد و افزود: بخش عمده کار با تلاش گروه‌های جهادی، دانش‌آموزان، معلمان و مدیران صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پیگیری‌ها برای در اختیار گرفتن فضایی مانند فلکه فرهنگ در سازمان مدیریت برای تبدیل به مدرسه ادامه دارد، ابراز امیدواری کرد: با همکاری دستگاه‌های ذیربط و پررنگ شدن این موضوع، این پیشنهاد به نتیجه مطلوب برسد.

کنکور نیازمند رویکردی بلندمدت است

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، با تاکید بر لزوم حفظ چارچوب‌های اصلی آموزشی و پرورشی در مدارس، اعلام کرد: این اداره آمادگی پذیرش و همکاری با برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مختلف را دارد.

تاکید بر پژوهش علمی در زمینه آسیب‌های اجتماعی

وی با اشاره به اطلس آسیب‌های استان و هر مدرسه، بر برنامه‌ریزی بر اساس داده‌های موجود تاکید نمود.

شهریه مدارس غیردولتی و جذب دانش‌آموز

مدیرکل آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی در خصوص شهریه مدارس غیردولتی و جذب دانش‌آموزان با معدل‌های مختلف، توضیح داد: افزایش شهریه‌ها در سال جاری عمدتاً ناشی از تعریف کف شهریه جدید توسط وزارتخانه بوده که از میانگین شهریه‌های قبلی استان بالاتر بوده است.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش برای تمامی استان‌ها شهریه‌ای را تعیین و ابلاغ نمود. این در حالی است که میزان شهریه متوسط تعیین شده در زنجان، پیش از این پایین‌تر از میانگین کشوری بود. با ابلاغ شهریه یکسان کشوری، این رقم برای استان زنجان افزایش یافت و از شهریه متوسط قبلی ما فراتر رفت. بنابراین، یکی از علل اصلی افزایش شهریه‌های مدارس غیردولتی در سال جاری، مصوبه وزارتخانه مبنی بر تعیین کف شهریه یکسان در سراسر کشور بوده است که این رقم برای استان ما بالاتر از میانگین تعیین شده قبلی بود.

تاراسی همچنین تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان با معدل‌های پایین در مدارس وجود نخواهد داشت و هیچ دانش‌آموزی بدون مدرسه نخواهد ماند.

وی همچنین به رتبه‌بندی مدارس غیردولتی بر اساس فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و فوق برنامه اشاره کرد که این فرایند ادامه خواهد داشت.

جایگاه استان در کنکور و راهکارهای بهبود

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، با اشاره به نتایج درخشان دانش‌آموزان استان در امتحانات نهایی و کسب سوابق تحصیلی مطلوب، از وجود شکافی بین این نتایج و جایگاه استان در آزمون سراسری کنکور خبر داد.

وی در این باره توضیح داد: در حالی که میانگین معدل دانش‌آموزان استان زنجان در امتحانات نهایی، ما را در جایگاه دهم یا یازدهم کشوری قرار می‌دهد، اما در نتایج کنکور سراسری، به ویژه در بخش پذیرش بدون سوابق تحصیلی، رتبه استان به شانزدهم تنزل پیدا می‌کند.

تاراسی این اختلاف را نشان‌دهنده لزوم بررسی دقیق‌تر علل و عوامل موثر بر عملکرد دانش‌آموزان در کنکور دانست و بر لزوم اتخاذ راهکارهای حمایتی و آموزشی هدفمند برای رفع این چالش تاکید کرد.

وی این موضوع را نشان‌دهنده نیاز به سرمایه‌گذاری بلندمدت و تقویت پایه‌های آموزشی از مقطع ابتدایی و متوسطه اول دانست و ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شاهد بهبود جایگاه استان در کنکور باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *