خدمات درمانی زنجان متحول میشود: وعده مدیر درمان تامین اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری فاخر 24،امیرعباس علمداری، مدیر حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی استان، در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح اقدامات و برنامههای این حوزه در سالهای اخیر پرداخت و بر ارتقاء سطح خدمات درمانی و آمادگی مراکز درمانی در شرایط بحرانی تاکید کرد.
ارتقاء کمبودهای درمانی و افزایش تخصصها
علمداری با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در جهت رفع کمبودهای درمانی، از اضافه شدن تخصصهای جدید در مراکز بستری و بیمارستانها خبر داد و اعلام کرد که این روند ادامه خواهد داشت.
وی در این خصوص گفت: در طول این سالها، ما سعی کردیم که کمبودهای درمانی مراکز درمانی را ارتقا دهیم. مواردی که من سالهای پیش گفتم، یعنی یک سری تخصصها را ما اضافه کردیم و این روند را ادامه میدهیم.
وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی تجربیات ارزشمندی از دوران بحران کسب کرده است، از آمادگی کامل دو بیمارستان این سازمان، یعنی بیمارستانهای تامین اجتماعی و شهید سلیمانی، در مقابله با بحرانها خبر داد.
به گفته علمداری، این آمادگی هم از نظر درمانی و هم از نظر پشتیبانی کاملاً فراهم است و در ارزیابیهای صورت گرفته توسط دانشگاه علوم پزشکی، هر دو بیمارستان جزو مراکز برتر استان ارزیابی شدهاند.
توسعه زیرساختها و تجهیزات
مدیر مدیریت درمان تامین اجتماعی استان به اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه زیرساختها و تجهیزات اشاره کرد و گفت: در بیمارستان امام حسین (ع)، ذخیره داروهای بحرانی ما کامل است. همچنین، در زمینه نیروی انسانی متخصص، شاهد افزایش تعداد متخصصان هستیم.
وی همچنین از احداث درمانگاه جدید در بیمارستانهای سهروردی و شعبه خبر داد و گفت: بیمارستان امام حسین (ع) ۲۸ تیر ماه تحویل موقت اطفاء حریق شد و ما برای رفع مشکل کمبود تراز انرژی، سیستم اطفاء حریق را در بیمارستان امام حسین (ع) و بیمارستان شهید سلیمانی اضافه کردیم.
علمداری در ادامه به تجهیز تمامی مراکز درمانی به ذخیره آب تا ۷۲ ساعت اشاره کرد و گفت: ما با توجه به برنامهریزی استان، این موارد را در نظر گرفتهایم.
رسیدگی به شکایات و ارتقاء رفتار پزشکان
وی در خصوص رسیدگی به شکایات و ارتقاء رفتار پزشکان با بیماران، اظهار داشت: بند ۱۶ که مربوط به ارتقاء پاسخگویی است را پیگیری میکنیم. طبق آماری که ارائه شده، در اواخر سال ۱۴۰۲ و سه ماهه اول ۱۴۰۳، در بیمارستان امام حسین (ع) با سه متخصص خود نارضایتیهایی وجود داشت که مجبور شدیم با آنها برخورد موردی داشته باشیم.
وی همچنین از تشکیل کمیته منشور حقوق بیمار خبر داد و گفت: این کمیته به طور دو هفتهای آمار مربوط به عدم رعایت اخلاق پزشکی را تجمیع و اعلام میکند.
مشکلات فضای فیزیکی و طرحهای توسعه
علمداری اصلیترین مشکل درمانی استان را کمبود فضای فیزیکی دانست و گفت: بیمارستان امام حسین (ع) هنوز مشکلات فضای فیزیکی دارد که در دفترچه عمرانی ۱۴۰۴ در مراحل طراحی است. همچنین، طرح توسعه ۵۰۰۰ متر مربعی بیمارستان شهید سلیمانی نیز در حال پیگیری است.
وی با اشاره به واگذاری طرحهای توسعه به شرکتهای سرمایهگذاری، ابراز امیدواری کرد: درمانگاه سهروردی تا پایان امسال و پروژه توسعه بیمارستان شهید سلیمانی تا آبان ماه ۱۴۰۴ افتتاح شوند.
کمبود متخصص و افزایش تخت
مدیر حوزه درمان تامین اجتماعی استان در پایان به کمبود متخصص رادیولوژی و قلب در بیمارستان شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: ما دستگاه سونوگرافی دو سال پیش خریداری شده ولی متخصص نداشتیم. با پیگیریهای صورت گرفته، قرار شده یک یا دو متخصص به ما معرفی شود.
وی همچنین در خصوص افزایش تخت بیمارستانها، اعلام کرد: با توجه به تعداد بیمهشدگان منطقه، افزایش تختهای عادی نیازمند هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی است و فعلاً برنامهای برای افزایش تخت در دو بیمارستان استان وجود ندارد.
علمداری در خصوص بیمارستان امام حسین (ع) نیز گفت: افزایش تخت در این بیمارستان در طول سالها به صورت غیراستاندارد صورت گرفته و باعث ایجاد مشکلاتی در بخشهای مختلف بیمارستان، از جمله بخش پاتولوژی و ICU شده است.
وی ابراز امیدواری کرد:با اجرای طرحهای توسعه، این مشکلات برطرف شده و فضاهای درمانی استاندارد به بیماران ارائه شود.
خدمات درمانی در مراکز تامین اجتماعی
علمداری در خصوص درمانگاه تخصصی شهدای خرمدره توضیح داد: به دلیل مشکلات در تصویربرداری و گچگیری، ممکن است بیماران ارجاع داده شوند، اما در دو بیمارستان تامین اجتماعی خدمات درمانی به صورت کامل ارائه میشود.
وی در مورد رفتار پزشکان نیز بیان کرد: با وجود حضور چندین متخصص در بیمارستانهای شهید سلیمانی و امام حسین (ع)، شخصاً بر رفتار پزشکان نظارت دارد و با مواردی که بیماران را به خارج از سازمان ارجاع میدهند و خارج از تعرفه از آنها وجه دریافت میکنند، برخورد لازم صورت گرفته و تذکرات لازم داده شده است.
وی همچنین به تمایل برخی بیماران به پرداخت مبالغ خارج از تعرفه به پزشکان اشاره کرد و این موضوع را ناشی از فرهنگ جامعه دانست.
پرداخت مطالبات مراکز درمانی
علمداری در خصوص پرداخت مطالبات مراکز درمانی، اعلام کرد: تمام داروخانههای استان تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۳ تسویه حساب شدهاند. همچنین، مراکز درمانی غیردانشگاهی شامل کلینیکها، مطب پزشکان، بیمارستانها و مراکز جراحی محدود تا پایان دی ماه ۱۴۰۳ و مراکز دانشگاهی تا ۷۴ درصد بهمن ماه ۱۴۰۳، مطالبات خود را از سازمان دریافت کردهاند.
وی با اشاره به تنگناهای مالی سازمان، پرداخت مطالبات را با اولویت و به سرعت انجام داده است تا تاخیری در روند درمانی ایجاد نشود.
وی همچنین به پرداخت ۸۴ میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی در دو هفته گذشته اشاره کرد و گفت: این پرداختها به روز رسانی شده و تا ۷۴ درصد بهمن ماه ۱۴۰۳ تسویه شده است.
تراز مثبت در تامین اجتماعی و وضعیت اشتغال
در خصوص تراز سازمان تامین اجتماعی، علمداری اعلام کرد: در حال حاضر تراز استان مثبت نیست.
وی به آمار دریافت مستمری بیکاری توسط ۲۳۸۰ نفر در استان اشاره کرد و گفت: در سه ماهه اول سال ۱۴۰۴، ۳۳ فقره ابلاغیه صادر شده که بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان در زمینه تقسیمهای کارفرمایی است.