رضا پیرایش رئیس دانشگاه ملی مهارت شد

به گزارش پایگاه خبری فاخر،مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید دانشگاه ملی مهارت با حضور مصطفی جعفری کرمانی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه ملی مهارت کشور، و لیلا ندرلو سرپرست اداره کل امور اجتماعی استاندار زنجان، علیرضا آراسته تودیع و رضا پیرایش به عنوان رئیس جدید دانشگاه ملی مهارت استان زنجان معارفه شد.البته ناگفته نماند که علیرضا آراسته در این مراسم حضور نیافت.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه ملی مهارت کشور، با اشاره به نقش آموزش‌های مهارتی در حل معضل اشتغال و تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه، بر لزوم تغییر نگرش مسئولان و تقویت این حوزه تأکید کرد.

مصطفی جعفری کرمانی در مراسم تکریم و معارفه سرپرست جدید دانشکده پسران زنجان و رئیس واحد استانی، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، بر اهمیت ایثار و فداکاری رزمندگان هشت سال دفاع مقدس برای امنیت کشور تأکید کرد.

جعفری کرمانی با بیان اینکه دانشگاه ملی مهارت به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های دولتی کشور با حدود ۲۰۰ هزار دانشجو، نقش موثری در حل معضل اشتغال ایفا می‌کند، اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه، تقویت آموزش‌های مهارتی در آموزش و پرورش و آموزش عالی، راهبردی کلیدی برای عبور از معضلات اجتماعی و اقتصادی کشور است.

لزوم افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در برنامه هفتم توسعه

معاون دانشگاه ملی مهارت با اشاره به آمار موجود، بیان کرد: در حال حاضر سهم آموزش‌های مهارتی در وزارت علوم حدود ۱۷ درصد است که باید با توجه به برنامه در نظر گرفته شده در آموزش و پرورش، این رقم به ۵۰ درصد تا پایان برنامه هفتم توسعه افزایش یابد.

وی افزود: برای پوشش فارغ‌التحصیلان آموزش و پرورش در مقاطع تحصیلات عالی، تقویت دانشگاه ملی مهارت امری ضروری است.

جعفری کرمانی به اقدامات دانشگاه ملی مهارت در رویکرد جدید مدیریتی اشاره کرد و گفت: افزایش کیفیت آموزشی و توسعه متوازن در این حوزه، همراه با بهبود خدمات رفاهی و زیست شبانه دانشجویان، از اولویت‌های اصلی دانشگاه است.

وی از آغاز برنامه‌هایی مانند راه‌اندازی رستوران‌های مکمل و برگزاری دوره‌های توانمندسازی برای اساتید خبر داد.

فرهنگ‌سازی برای جذب استعدادها و لزوم همکاری استان‌ها

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی برای هدایت دانشجویان و دانش‌آموزان مستعد به سمت دانشگاه ملی مهارت تأکید کرد و افزود: استان‌ها به عنوان بازوی اجرایی دانشگاه، نقش مهمی در تحقق این اهداف دارند.

معاون دانشگاه ملی مهارت از همه مسئولان و همکاران خواست تا با ارائه پیشنهادات و نگرش‌های خلاقانه، در ایجاد تحول در آموزش‌ها همکاری کنند.

دانشگاه ملی مهارت؛ پیشرو در تربیت نیروی ماهر و نوآور

در ادامه لیلا ندرلو، سرپرست اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان، دانشگاه ملی مهارت را فرصتی مغتنم برای استان زنجان دانست تا با تربیت دانشجویان نخبه و پرورش ایده‌های نو، در مسیر توسعه و پیشرفت استان گام بردارد.

تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و بازار کار؛ اولویت اصلی

سرپرست اداره کل امور اجتماعی استانداری زنجان، تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و بازار کار را یکی از انتظارات اصلی از دکتر پیرایش برشمرد و گفت: ایجاد نوآوری در برنامه‌های آموزشی و استفاده از روش‌های نوین آموزشی، از دیگر مواردی است که باید در دستور کار دانشگاه قرار گیرد.

وی همچنین بر لزوم توسعه مراکز رشد و فناوری و حمایت از ایده‌های دانشجویی تأکید کرد.

پرورش نخبگان و شکوفایی استعدادها در دانشگاه ملی مهارت

ندرلوبا بیان اینکه استان زنجان از نخبگان بسیاری برخوردار است، افزود: دانشگاه ملی مهارت می‌تواند با فراهم کردن بستری مناسب، به پرورش و ارتقای این دانشجویان کمک کرده و ایده‌های نوآورانه آن‌ها را به ثمر بنشاند.

وی ابراز امیدواری کرد که این دانشگاه بتواند در سطح استان، کشور و حتی عرصه بین‌المللی اثرگذار باشد.

تربیت نیروی ماهر و کارآفرین؛ اولویت اصلی دانشگاه ملی مهارت 

رضا پیرایش، سرپرست جدید دانشگاه ملی مهارت استان زنجان، در مراسم تکریم و معارفه خود، بر لزوم تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآفرین، ارتقای کیفیت آموزش‌ها و پیوند عمیق دانشگاه با صنعت و بازار کار تأکید کرد.

چهار محور کلیدی در راستای اهداف دانشگاه ملی مهارت

سرپرست دانشگاه ملی مهارت استان زنجان، اهداف این دانشگاه را در چهار محور کلیدی خلاصه کرد و گفت: ما در این دانشگاه بر تربیت تکنسین ماهر و کارآفرین از طریق ترکیب علم و عمل، ارتقای کیفیت آموزش‌ها با تطبیق آن‌ها با نیازهای بازار کار، ایجاد پیوند نزدیک بین دانشگاه و صنعت و کسب‌وکارهای فعال، و همچنین تشویق اساتید و دانشجویان به ارائه طرح‌ها و ایده‌های پژوهشی متناسب با نیازهای شرکت‌ها تمرکز داریم.

وی این چهار محور را اساس دستیابی به رسالت دانشگاه در تربیت نسلی توانمند و آماده برای ورود به بازار کار عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ملی مهارت دارای بیش از ۱۸۰ مرکز آموزشی و بالغ بر ۲۰۰ هزار دانشجو در سراسر کشور است، افزود: سهم استان زنجان از این تعداد، حدود ۲۲۰۰ دانشجو در رشته‌های مهارتی مورد نیاز استان است.

برنامه‌ها و راهبردهای کلیدی دانشگاه

به گفته وی، دانشگاه ملی مهارت با هدف اجرای آموزش‌های کاربردی و عملی، تعامل نزدیکی با واحدهای کسب‌وکار خواهد داشت و با تشکیل کمیته فعال برنامه‌ریزی، از امکانات و تجهیزات دانشگاه به صورت کارآمد استفاده خواهد کرد.

پیرایش تصریح کرد:حضور فعال در همایش‌ها و کنفرانس‌های مرتبط، ایجاد مرکز نوآوری با محوریت دانشجویان برای نهادینه‌سازی رسالت کارآفرینی، و تعامل با مدیران و دستگاه‌های اجرایی برای شناسایی نیازهای مهارتی استان از دیگر برنامه‌های اعلام شده است. همچنین، توجه به امور معیشتی همکاران و اجرای برنامه‌های تفریحی، ورزشی و فرهنگی در دستور کار قرار دارد. پیرایش بر اجرای صحیح واحدهای عملی و کارورزی برای ارتقای کیفیت آموزش‌های مهارتی و تدوین و اجرای راهبردها برای تبدیل دانشگاه به نسل سوم و چهارم با توجه به محیط اجتماعی تأکید کرد و برنامه‌ریزی مالی لازم برای استفاده بهینه از بودجه و اعتبارات را نیز از اولویت‌ها برشمرد.

توسعه زیرساخت‌ها و جذب هیئت علمی؛ اولویت‌های دانشگاه

در ادامه اکبر مصطفوی با اشاره به اختصاص ۲۰ میلیارد تومان بودجه از محل اعتبارات نفت برای تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها در دو سال اخیر، اظهار داشت: تکمیل پروژه ۴۰ میلیارد تومانی در دست احداث، گام مهمی در رفع مشکلات بخش آموزشی دانشگاه، از جمله کلاس‌ها و آزمایشگاه‌ها خواهد بود.

وی همچنین به کمبود فضای فیزیکی و فرسودگی ساختمان‌های موجود اشاره کرد و خواستار توجه ویژه مسئولان استانی و ملی برای احداث خوابگاه‌های مناسب و رفع مشکل کمبود نیروهای خدماتی و حفاظتی شد.

ضرورت توجه به سالن ورزشی و جذب هیئت علمی

معاون اداری و مالی دانشگاه ملی مهارت، خواستار واگذاری مدیریت سالن ورزشی دانشگاه به این مجموعه شد و گفت: با توجه به اینکه دانشجویان از توانایی مالی لازم برای مراجعه به باشگاه‌های خصوصی برخوردار نیستند، این اقدام می‌تواند به رفع مشکلات ورزشی آنان کمک کند. مصطفوی همچنین بر پایین بودن تعداد اعضای هیئت علمی در مراکز دانشگاه تأکید کرد و خواستار تسهیل در فرآیند جذب آنان شد.

حمایت از نوآوری و ارتباط با صنعت؛ کلید شکوفایی دانشگاه

وی، دانشگاه ملی مهارت را فرصتی برای شکوفایی استعدادهای استان و پرورش ایده‌های نوآورانه دانشجویان دانست و بر لزوم تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و بازار کار تأکید کرد.

مصطفوی، حمایت از مراکز رشد و فناوری و تبدیل ایده‌های دانشجویی به طرح‌های عملیاتی را از دیگر اولویت‌های دانشگاه برشمرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *