مقابله با بیابان‌زایی نیازمند مشارکت همگانی است

مدیرکل منابع طبیعی زنجان گفت: مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی نیازمند مدیریت پایدار و مشارکت مردم است.

به گزارش پایگاه خبری فاخر،سید حسن حسینی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به مناسبت ۲۷ خردادماه، روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی، با تأکید بر نقش حیاتی مراتع در حفظ منابع آب و خاک، مشارکت عمومی و مدیریت علمی را لازمه تضمین آینده‌ای پایدار دانست.

سید حسن حسینی با اشاره به اهمیت حفاظت از منابع طبیعی و چالش‌های تغییرات اقلیمی اظهار داشت: بیابان‌زایی از مهم‌ترین تهدیدهای زیست‌محیطی عصر حاضر است که علاوه بر کاهش پوشش گیاهی، امنیت غذایی، منابع آب، تنوع زیستی و کیفیت زندگی جوامع انسانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه نشانه‌های خشکسالی و تخریب سرزمین در کاهش منابع آبی و افت کیفیت خاک نمایان است، افزود: شعار امسال این روز جهانی، «مراتع را بشناسیم، به آن‌ها احترام بگذاریم و برای احیای آن‌ها تلاش کنیم» است؛ چرا که مراتع از ارزشمندترین سرمایه‌های طبیعی هستند که در حفظ خاک و تغذیه سفره‌های زیرزمینی نقش بی‌بدیلی دارند.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان تصریح کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری، مدیریت صحیح چرای دام، توسعه پوشش گیاهی با استفاده از گونه‌های سازگار و فرهنگ‌سازی در مصرف بهینه آب، از راهکارهای مؤثر برای افزایش تاب‌آوری سرزمین در برابر خشکسالی است.

حسینی با تأکید بر اینکه حفاظت از منابع طبیعی یک سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده است، خاطرنشان کرد: هر اقدام برای حفظ خاک و بهره‌برداری اصولی از طبیعت، گامی در مسیر پیشرفت است و تحقق این هدف جز با همدلی، آگاهی‌بخشی و مشارکت همگانی امکان‌پذیر نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *