خدمات حمایتی، تحول دیجیتال و ساماندهی مشاغل سخت، اولویتهای هفته تأمین اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری فاخر 24،محمدرضا اسکندری، مدیرکل تأمین اجتماعی استان زنجان، در آستانه “هفته تأمین اجتماعی” به تشریح اهداف و برنامههای این سازمان در سال پیش رو پرداخت و از تلاشهای صورت گرفته برای ارائه خدمات با کیفیت، قدردانی کرد.
اسکندری با اشاره به نقش حیاتی سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد اجتماعی و اقتصادی کشور، اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی نیمی از جمعیت کل کشور را تحت پوشش دارد و با وجود همه محدودیتها، در جهت ارتقای کیفیت خدمات تلاش میکند.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان زنجان ضمن قدردانی از مجموعه مدیریت، شخص دکتر صادقی استاندار زنجان، مدیران دستگاه اجرایی، و نمایندگان مجلس، از حمایتهای آنها در زمینه قوانین، مقررات، و ضوابط مرتبط با سازمان تأمین اجتماعی تشکر کرد.
اسکندری در ادامه به روزشمار و عناوین “هفته تأمین اجتماعی” اشاره کرد و گفت: «هفته تأمین اجتماعی از ۱۹ تیرماه آغاز شده و تا ۲۵ تیرماه ادامه خواهد داشت.»
وی عناوین این هفته را به شرح زیر اعلام کرد:
۱۹ تیرماه: تأمین اجتماعی، پشتیبان تولید و سرمایهگذاری؛ تأمین اجتماعی با توسعه خدمات بیمهای و درمانی.
۲۰ تیرماه: تأمین اجتماعی، تحول آفرینی با مشارکت فعال بیمه شدگان، کارفرمایان و بازنشستگان.
۲۱ تیرماه: بانوان تأمین اجتماعی، بانوان سیاست کلی پشتوانه تحقق رفاه اجتماعی.
۲۲ تیرماه: تأمین اجتماعی، پیشگام در تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات.
۲۳ تیرماه: روز تامین اجتماعی تحول آفرینی با مشارکت فعال بیمه شدگان کارفرمایان و بازنشستگان.
۲۴ تیرماه: تأمین اجتماعی، اجرای طرحهای ۲۰گانه برای توسعه و تحول.
۲۵ تیرماه: تأمین اجتماعی، با مدیریت منابع و مصارف.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان زنجان تأکید کرد: مبنای کار این سازمان در سه سطح درمانی و اقتصادی، در جهت تحقق همین موضوعات و عناوین اعلام شده است و در صورت لزوم، توضیحات تکمیلی در این زمینهها ارائه خواهد شد.
پرداخت بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان مستمری ماهانه
مدیرکل تأمین اجتماعی استان زنجان، با اعلام اینکه ۵۸ درصد جمعیت استان تحت پوشش این سازمان هستند، از پرداخت بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان مستمری ماهانه به بازنشستگان خبر داد. این میزان، بالاتر از میانگین کشوری ۵۳ درصدی پوشش تأمین اجتماعی است.
اسکندری با اشاره به ظرفیتهای استان زنجان در حوزههای تولید، صنعت، و کشاورزی، اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر ۵۸۰۰ بازنشسته تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی استان هستند که ماهانه با توجه به افزایش مبالغ مستمری، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به آنها پرداخت میشود.
وی همچنین به پرداخت ۴۴ میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری و ۱۲ میلیارد تومان تعهدات کوتاه مدت (شامل استراحت پزشکی و مرخصی دوران بارداری) به صورت ماهانه اشاره کرد و گفت: در مجموع، سازمان تأمین اجتماعی استان زنجان در سال گذشته ۱۱۴۷ میلیارد تومان تعهدات به ذینفعان خود پرداخت کرده است.
اسکندری در ادامه با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی با مشکلاتی در تأمین نقدینگی پرداخت مستمریها مواجه است، تأکید کرد: با تدابیر اتخاذ شده در سطوح عالی مدیریت و حمایت دولت، تاکنون هیچ تأخیری در پرداخت مستمریها ایجاد نشده است.
وی به پرداخت بهموقع مستمریها در اواخر خرداد ماه، با وجود شرایط خاص حاکم در کشور، اشاره کرد و آن را نمونهای از تلاشهای سازمان برای حفظ پایداری و تداوم خدمات دانست.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان زنجان در پایان با اشاره به ارائه خدمات سازمان در بستر سامانه، از عدم ایجاد خلل در این زمینه خبر داد و آمادگی خود را برای ارائه اطلاعات تکمیلی در خصوص آمار و ارقام مربوط به رانندگان، کارگاهها، کمک دولت، کارگران ساختمانی، و سایر موارد اعلام کرد.
یکپارچهسازی شعب تا ساماندهی مشاغل سخت و زیانآور
محمدرضا اسکندری، از یکپارچهسازی شعب، توسعه خدمات غیرحضوری، و ساماندهی مشاغل سخت و زیانآور خبر داد.
اسکندری با اشاره به اهداف ۲۰ گانه سازمان تأمین اجتماعی در سه حوزه بیمهای، درمانی، و اقتصادی، گفت: در حوزه بیمهای، تمرکز ما بر متمرکز و یکپارچه سازی شعب است. هدف این است که بیمهشدگان بتوانند برای دریافت خدمات مختلف، مانند جمعآوری سوابق یا درخواست بازنشستگی، تنها به یک شعبه مراجعه کنند.
وی افزود: تاکنون ۸۰ درصد این طرح به صورت عملیاتی انجام شده و پیشبینی میشود تا شهریور ماه به طور کامل اجرایی شود.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان زنجان با تأکید بر اهمیت توجه به فضای کسب و کار نوین، اظهار داشت: باید رویکرد خود را در ارائه خدمات به مشاغل نوین، مانند رانندگان تاکسیهای اینترنتی و پلتفرمهای مجازی، تغییر دهیم.
وی افزود: شناسایی و پوشش بیمهای این مشاغل نیازمند هماهنگی بین وزارتخانههای مختلف است و در حال حاضر، فرایند تدوین آییننامه اجرایی آن در جریان است.
اسکندری با اشاره به آمار ۴ میلیونی شاغلان در فضای مجازی، تأکید کرد: این موضوع نیازمند ساختار و سامانهای ویژه برای شناسایی و پرداخت حق بیمه است.
وی در ادامه با اشاره به هدف سازمان برای غیرحضوری کردن خدمات به جامعه هدف، گفت: در حال حاضر، درخواستهای مختلف، از جمله درخواست بازنشستگی، به صورت غیرحضوری در سامانه ثبت و رسیدگی میشوند.
اسکندری همچنین به چالشهای مربوط به مدیریت مصارف سازمان اشاره کرد و گفت: نرخ افزایش بازنشستگان، بهویژه بازنشستگیهای سخت و زیانآور، از سال ۱۳۹۹ از بازنشستگیهای عادی پیشی گرفته است که این موضوع از لحاظ منابعی و اقتصادی یک تهدید بزرگ محسوب میشود.
وی با تأکید بر لزوم ساماندهی مشاغل سخت و زیانآور، اظهار داشت: باید با اصلاح محیط شغلی و کاهش آلایندگیها، مشاغل را به حد استاندارد رساند تا نیاز به بازنشستگی زودهنگام کاهش یابد.
اسکندری افزود: این موضوع نیازمند هماهنگی بین چند وزارتخانه است و در حال پیگیری در سطح کلان کشور است.