دارو هست، پول نیست؛ گره کور بیمهها در زنجان
به گزارش پایگاه خبری فاخر ،مهدی بیگدلی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به شرایط پیچیده حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در ماههای اخیر اظهار داشت: پس از حذف ارز مرجع، در فاصله کوتاهی موضوع قیمتگذاری داروها و تجهیزات پزشکی باید انجام میشد که همزمانی این موضوع با آغاز جنگ رمضان، ماه مبارک رمضان و روزهای پایانی سال شرایط بسیار پیچیدهای را در حوزه دارو ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی زنجان با کمبود جدی منابع مالی مواجه است، افزود: در حال حاضر حدود یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از سازمانهای بیمهگر طلب داریم که نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به حوزه دارو است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: تنها داروخانه شهید رجایی تا پایان فروردینماه حدود ۱۶۰ میلیارد تومان طلب دارد و با این شرایط مدیریت تأمین دارو کار بسیار دشواری است.
وی با تأکید بر اینکه بخش مهمی از مشکلات حوزه دارو ناشی از عدم پرداخت مطالبات توسط بیمههاست، تصریح کرد: اگر سازمانهای بیمهگر تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد مطالبات دانشگاه را پرداخت کنند، دانشگاه علوم پزشکی زنجان تا شش ماه آینده با مشکل خاصی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی مواجه نخواهد شد.
بیگدلی خاطرنشان کرد: طبق قانون، سازمانهای بیمهگر باید ۴۰ درصد مطالبات را هنگام ارائه اسناد و ۶۰ درصد باقیمانده را حداکثر ظرف ۴۵ تا ۶۰ روز پرداخت کنند، اما در عمل این پرداختها با تأخیرهای طولانی مواجه است.
وی با اشاره به افزایش شدید هزینههای دارو و تجهیزات پزشکی گفت: برخی تجهیزات پزشکی تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشتهاند و هزینه برخی اقلام دارویی نیز چند برابر شده است؛ بهطوری که هزینه ماهانه تأمین انسولین برای یکی از داروخانههای دانشگاه از حدود ۳۰۰ میلیون تومان به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اقدامات انجامشده برای مدیریت شرایط افزود: پیش از آغاز جنگ رمضان، ذخایر دارویی حداقل سهماهه در استان تأمین شده بود که همین ذخایر تاکنون پاسخگوی نیاز داروخانهها و بیمارستانها بوده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر برای بیماران دیالیزی استان نیز حداقل سه ماه ذخیره دارویی وجود دارد و از این نظر هیچ کمبودی گزارش نشده است.
بیگدلی همچنین به افزایش مراجعات در ایام جنگ و تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: در این مدت حدود ۴۰ درصد افزایش مراجعات در حوزه شیرخشک داشتیم.
وی درباره وضعیت تأمین شیرخشک در کشور اظهار کرد: توزیع شیرخشک بهصورت سهمیهای و ماهانه انجام میشود و در حال حاضر تولید ماهانه کشور حدود هشت میلیون قوطی است که تقریباً معادل مصرف یک ماه کشور محسوب میشود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: در کشور حدود شش تا هفت برند شیرخشک وجود دارد، اما اصرار برخی پزشکان و والدین برای استفاده از یک برند خاص، گاهی موجب ایجاد تصور کمبود در بازار میشود.
وی با اشاره به نظارتهای انجامشده در این حوزه گفت: در طول حدود ۴۰ روز جنگ، بیش از ۸۰۰ مورد بازرسی از داروخانهها، مراکز عرضه تجهیزات پزشکی، مراکز آرایشی و بهداشتی و سایر مراکز مرتبط در استان انجام شده است.
بیگدلی همچنین به وضعیت داروهای مراکز ترک اعتیاد اشاره کرد و گفت: در استان زنجان حدود ۹۲ تا ۹۴ مرکز ترک اعتیاد فعال وجود دارد و در حال حاضر حداقل سه تا چهار ماه ذخیره دارویی برای این مراکز پیشبینی شده است.
وی درباره کمبود شربت اپیوم نیز توضیح داد: با ممنوع شدن کشت خشخاش توسط حکومت طالبان، میزان تولید و تأمین ماده اولیه این دارو بهشدت کاهش یافته و از ابتدای سال ۱۴۰۵ عملاً هیچ سهمیهای از شربت اپیوم به کشور تخصیص داده نشده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: به همین دلیل از ماههای گذشته به مراکز ترک اعتیاد اعلام شده است که بهتدریج مصرف این دارو را کاهش داده و از داروهای جایگزین مانند متادون استفاده کنند.
وی در پایان تأکید کرد: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان با وجود محدودیت منابع مالی و افزایش هزینهها تلاش کرده است خدمات دارویی و درمانی استان بدون وقفه ادامه داشته باشد، اما حل ریشهای مشکلات نیازمند پرداخت بهموقع مطالبات توسط سازمانهای بیمهگر است.