دارو هست، پول نیست؛ گره کور بیمه‌ها در زنجان

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زنجان تأکید دارند کمبود جدی دارو گزارش نشده، اما بدهی ۶۰۰ میلیارد تومانی حوزه دارو به گفته آنان می‌تواند تداوم این وضعیت را تهدید کند؛ آیا بحران خاموش در راه است؟

به گزارش پایگاه خبری فاخر ،مهدی بیگدلی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به شرایط پیچیده حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در ماه‌های اخیر اظهار داشت: پس از حذف ارز مرجع، در فاصله کوتاهی موضوع قیمت‌گذاری داروها و تجهیزات پزشکی باید انجام می‌شد که همزمانی این موضوع با آغاز جنگ رمضان، ماه مبارک رمضان و روزهای پایانی سال شرایط بسیار پیچیده‌ای را در حوزه دارو ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی زنجان با کمبود جدی منابع مالی مواجه است، افزود: در حال حاضر حدود یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر طلب داریم که نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به حوزه دارو است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: تنها داروخانه شهید رجایی تا پایان فروردین‌ماه حدود ۱۶۰ میلیارد تومان طلب دارد و با این شرایط مدیریت تأمین دارو کار بسیار دشواری است.

وی با تأکید بر اینکه بخش مهمی از مشکلات حوزه دارو ناشی از عدم پرداخت مطالبات توسط بیمه‌هاست، تصریح کرد: اگر سازمان‌های بیمه‌گر تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد مطالبات دانشگاه را پرداخت کنند، دانشگاه علوم پزشکی زنجان تا شش ماه آینده با مشکل خاصی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی مواجه نخواهد شد.

بیگدلی خاطرنشان کرد: طبق قانون، سازمان‌های بیمه‌گر باید ۴۰ درصد مطالبات را هنگام ارائه اسناد و ۶۰ درصد باقی‌مانده را حداکثر ظرف ۴۵ تا ۶۰ روز پرداخت کنند، اما در عمل این پرداخت‌ها با تأخیرهای طولانی مواجه است.

وی با اشاره به افزایش شدید هزینه‌های دارو و تجهیزات پزشکی گفت: برخی تجهیزات پزشکی تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و هزینه برخی اقلام دارویی نیز چند برابر شده است؛ به‌طوری که هزینه ماهانه تأمین انسولین برای یکی از داروخانه‌های دانشگاه از حدود ۳۰۰ میلیون تومان به بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای مدیریت شرایط افزود: پیش از آغاز جنگ رمضان، ذخایر دارویی حداقل سه‌ماهه در استان تأمین شده بود که همین ذخایر تاکنون پاسخگوی نیاز داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای بیماران دیالیزی استان نیز حداقل سه ماه ذخیره دارویی وجود دارد و از این نظر هیچ کمبودی گزارش نشده است.

بیگدلی همچنین به افزایش مراجعات در ایام جنگ و تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: در این مدت حدود ۴۰ درصد افزایش مراجعات در حوزه شیرخشک داشتیم.

وی درباره وضعیت تأمین شیرخشک در کشور اظهار کرد: توزیع شیرخشک به‌صورت سهمیه‌ای و ماهانه انجام می‌شود و در حال حاضر تولید ماهانه کشور حدود هشت میلیون قوطی است که تقریباً معادل مصرف یک ماه کشور محسوب می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: در کشور حدود شش تا هفت برند شیرخشک وجود دارد، اما اصرار برخی پزشکان و والدین برای استفاده از یک برند خاص، گاهی موجب ایجاد تصور کمبود در بازار می‌شود.

وی با اشاره به نظارت‌های انجام‌شده در این حوزه گفت: در طول حدود ۴۰ روز جنگ، بیش از ۸۰۰ مورد بازرسی از داروخانه‌ها، مراکز عرضه تجهیزات پزشکی، مراکز آرایشی و بهداشتی و سایر مراکز مرتبط در استان انجام شده است.

بیگدلی همچنین به وضعیت داروهای مراکز ترک اعتیاد اشاره کرد و گفت: در استان زنجان حدود ۹۲ تا ۹۴ مرکز ترک اعتیاد فعال وجود دارد و در حال حاضر حداقل سه تا چهار ماه ذخیره دارویی برای این مراکز پیش‌بینی شده است.

وی درباره کمبود شربت اپیوم نیز توضیح داد: با ممنوع شدن کشت خشخاش توسط حکومت طالبان، میزان تولید و تأمین ماده اولیه این دارو به‌شدت کاهش یافته و از ابتدای سال ۱۴۰۵ عملاً هیچ سهمیه‌ای از شربت اپیوم به کشور تخصیص داده نشده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: به همین دلیل از ماه‌های گذشته به مراکز ترک اعتیاد اعلام شده است که به‌تدریج مصرف این دارو را کاهش داده و از داروهای جایگزین مانند متادون استفاده کنند.

وی در پایان تأکید کرد: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان با وجود محدودیت منابع مالی و افزایش هزینه‌ها تلاش کرده است خدمات دارویی و درمانی استان بدون وقفه ادامه داشته باشد، اما حل ریشه‌ای مشکلات نیازمند پرداخت به‌موقع مطالبات توسط سازمان‌های بیمه‌گر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *